Friday, February 27, 2009

Nüüd siis väike õppetund pakkumises patserdamise kohta. Nimelt selgus, et kui partner sinu pakkumisest midagi eeldab, siis ei kaldu ta sellelt rajalt enam mitte kuhugi, ükskõik mida edasisest tegevusest ka loogiliselt järeldada võib. Seega ära tee kehva pakkumist, kuna hiljem on seisu päästa väga keeruline, kui see üldse võimalik peaks olema.

Lugu siis selline – alustades enda patserdusest (vähemalt mul on piisavalt närvi, et selline asi üles tunnistada). Käes on mul järgnev kaart:

♠ KSxxx
♥ x
♦ Äxxxxx
♣ x

ja mängin keskmisele turniiri Kotka klubis, partneriks Eesti juunioride koondise piiri peal (õigemini esialgu küll veel natuke piiri all) olev mängija, kellega puuduvad erilised kokkulepped, seega mängime standardset rannakat.

Partner avab 1♦, mina 1♠ ja partner 2♥ (14-16 4♥ ja 5+♦). Selle peale muutub mu leht väga huvitavaks, sest võimatu ei ole isegi seitse (kuigi nõuab suht täpseid kaarte: ♠Ä, ♥Ä, ♣Ä ja ♦K või kuuene ruutu).

Nüüd siis tegin veidi kahtlase väärtusega pakkumise 4♣ - splinter*. Idee poolest peaks see viitama ärtutoele, ruutu kooskõlastamiseks võiks minna läbi neljanda masti sunni või siis võib-olla panna kohe 4♦, eeldusel et see on sundiv (võiks ju peaaegu olla?) Aga noh, tehtud, mis tehtud. Partner tegi selle peale 4♦ ja ma vaatasin, et mida teha edasi.

*üks käis välja mõtte, et 4♣ võiks olla lihtsalt cue ärtu kooskõlastusega, mis iseenesest on hea idee küll, kuid eeldab partneritevahelist kokkulepet, nullkokkulepete puhul on mõistlik eeldada, et 4♣ on ikkagi splinter.

4♥ cue ei oleks lahendus, sest partner passib selle (seks hetkeks ma taipasin isegi, et ilmselt 4♣ vihjab ikkagi pigem ärtusse), 4♠ võiks olla lahendus, kuid kui partner küsib ässa ja paneb N ärtut, oleme jälle omadega p....s. Ise võiks ju ka ässa küsida, kuid kui partner lubab kahte ässa, oleme jälle liiga kõrgel (liiatigi vastab ta ilmselt ärtuga ja mis ma siis ärtu kunniga pihta hakkan – tõsi küll, šansid, et tal on ♦K on ka päris suured, nii et kui tal ikkagi on kaks võtmekaarti ärtu trumbiga, mis ei sisalda ♥K-t, on 6♦-l šansse).

Ühesõnaga, kõiki poolt- ja vastuargumente kaaludes jõudsin järeldusele, et selles seisus on parimaks pakkumiseks 5♦, eks partner vaadaku ise edasi, mis saab. Minu halvaks üllatuseks ilmus lauda 6♥, selle korrigeerisin seitsmesse ruutusse, kontraga kaheta.

Partneri leht oli:
♠E
♥ÄKST
♦KESxx
♣xxx

ja minu versiooni kohaselt oleks võinud mu viie ruutu pakkumisest välja lugeda järgmisi asju:

A) mul ei saa kummaski mustas mastis olla esimese ringi kontrolli (ma pakuks kas 4♠ või 5♣), seega läheb kaks tihi tipust ära.

B) kuna mul ei ole esimese ringi kontrolle ja ärtu on ka hale (vaata oma kombinatsiooni), siis miks ma peaksin ärtu klapiga pakkumise viiendale korrusele forsseerima? Me ei ole vahetanud ühtegi negatiivset infokübet ja ma võiksin ärtut mängida tahtes panna sama hästi 4♥ ja lasta partneril edasi otsustada, selle asemel et võtta talt võimalus ässasid küsida või siis ise ässasid mitte küsida

Ühesõnaga ei ole hästi olemas ärtuga jagu, mille puhul ma nii pakuksin (mingi 5-5, 6-5 kallistega on mul ilmselt ka mõni muu pakkumine võtta).

Peale seda olin ma muidugi partneri peale natuke kuri, et ta esiteks üldse pakkus ja veel hullem, tegi pakkumise, peale mida ei ole mul mingit taganemisteed, kui kogemata kombel mingi misunderstanding aset leidis. Võtsin siis jaotuse ja panin seitsmele inimesele (üks koondislane, kaks ekskoondislast, üks juunioride koondislane ja kolm endist juunior- (praegust U-28) koondislast) probleemina ette ja selgus, et üldpilt oli umbes sama hull kui laua taga. Enamvähem kõik olid kindlad, et mu splinter kooskõlastas ärtu (selles suhtes ei vaidlegi vastu) ja selle mõtte lummusesse sattunult ei suutnud enam seisu ümber hinnata. Siin siis valik vastustest (ei pruugi olla sõnasõnalt täpsed, minu kommentaarid kursiivis):

1.Pagan sellest täpselt aru saab, aga näib, et mustadest mastidest läheb kaks tihi ära, loodetavasti partner tahab ikkagi ärtut mängida mitte ruutut, seega 5♥. Pärast minupoolset 6♦-t – “siis läks vist pahasti, pass”. (sry partner, pidin teistmoodi pakkuma, aga võrreldes mõnedegagi läks oluliselt paremini, 400 punkti võrra – 6♦ ei saa kontrat).

2.Mul on hea leht, seega ma ei passi (vähemalt viitas võimalusele 5♦ läbi passida, kuid head lehte me kõik juba teame - seda sai näidatud 2♥ pakkumise ja splinteri aktsepteerimisega – kuid kummas mustas mastis sa esimese ringi kontrolli näha loodad?)

3.Nii, mis siis olla saab, tundub et pole padakontrolli (õige), aga ikkagi läks viiendale nivoole ja võttis 4NT ära... kui see ei ole mingi imelik viis ruutut kooskõlastada, siis ilmselt on ristis singel äss (Halloo, kosmos, siin Maa! Lisaks sellele, et ma võiks sellega 5♣ teha, ei ole singeläss tavaliselt splinterikaart, sest selle vastu on KEx sitaks väärtuslikud) ning ruutu äss, 5♥. Partneri 6♦ peale veel 6♥ (hmm... vist ei jõudnud kohale).

4.Partneril ei saa hästi olla samaaegselt täiesti ilma kontrollideta leht ja slämmihuvi (jälle õige) ja üldse on kahtlane pakkumine, äkki tal on risti renoo või siis pada äss (ja miks ei paku partner siis 4♠ või 5♣, mitte 5♦?) igaks juhuks pakun padakontrolli ära 5♠ (OK, ma suudan aru saada, et partner mulle ärtu kätte paigutab, kuid kust mul need kontrollid nüüd ometi nii järsku välja hüppasid). Partneri 6♦ peale järelikult tal ikkagi risti esimese ringi kontrolli ei ole, seega 6♥. (autš)

5. Partneril on ilmselt ruutu äss ja pole padakontrolli, et ta nii pakub (seni igati loogiline mõttekäik). Ilmselt tal risti esimese ringi kontroll ikkagi on (kuidas, miks, milline pakkumine sellele viitab?) ja kuna mul on hea leht, siis panen 6♥ (autš).

6.4♣ peaks olema splinter (tuleb nõustuda), aga kas seda tohiks teha lehega KSxxx-ETxx-Äxx-x (järelikult eeldab partner splinterit ärtuga)? Ilmselt mitte, seega liigutan kuude, matšis panen 6♦ (alternatiivne leping) (nujah, sorry, oleks võinud paremini pakkuda, mulle paigutatud leht on kontekstipõhiselt suhteliselt täpne, aga ikkagi: kui mul mingi 1. ringi cue on, miks ma seda ei näita ja kui mul ei ole, miks ma 4♥ ei pane? Ärtu kümmet mul muidugi ka olla ei saa, aga see selleks...).

Pärast ei ole keegi mu argumentatsiooni 5♦ passimise kasuks loogiliselt ümber lükata suutnud, vaid peamine arutelu on käinud teemal, et oli mul siis vaja nii pakkuda. Ilmselt ei olnudki ja selliste partnerite puhul, kes tahtsid mängida viit ärtut või kuues ruutus seisma jäid, olen nõus vabalt pool süüd enda peale võtma (6♥sse -> 7♦sse jõudnute puhul olen endiselt veendumusel, et nad ei saa asjadest aru) – 5♦ on psühholoogiliselt ebamugav passida, kui sa partnerile hoopis ärtud kätte paigutad. Aga siiski, saanuks ka paremini: ainuke, kes suutis loogilise mõttekäigu tagajärjel 5♦ läbi passida, oli Tuul. Argumentatsioon järgnev:



4♣ on splinter, aga ma ei tea, kas ärtu või ruutuga, äkki isegi mõlemaga? (vox populi on seni küll leidnud, et 4♣ on kindlasti ärtu splinter ja ma ise jagan järgi mõeldes seda arvamust (ärtumast koheselt kooskõlastada ja ruutuga pakkuda aeglasemalt), aga point on tegelikult aus – kui kokkuleppeid ei ole, siis esialgu võivad käiku minna mõlemad variandid).
5♦ eitab padakontrolli ja viitab ka sellele, et 4♣ oli splinter ruutuga, sest muidu sa võiks pakkuda 4♥ (exactly my point) ning kuna karta võib, et sul ka ristiässa pole (mulle meeldib, kui partneri kätte ei paigutata väärtusi, mille olemasolule ta millegagi vihjanud ei ole), siis tuleb passida.

Viimast mõttekäiku vaadates ei olnud ju nii keeruline?

8 comments:

Indrek said...

5D passida on minu arust sellepärast ohtlik, et kui partneril ikka oli ärtu (mida ta 4Ri-ga ikkagi lubab), siis ei saa tal see hiljem ära kaduda. Nt 1Ru-ga avades, võid sa hiljem N korda kallist pakkuda, aga 5seks see ikka ei muutu. 5D vihjab, et asi on kahtlane, aga selgeks saab olukord ikka alles siis kui partner mu 5H (6H) kohendab 6D-sse (7D-sse). Kui partneril oli ärtu (ja ta tegi 5D-ga halva pakkumise), siis on 5H õige leping. Kui partneril oli ruutu (tegi 4C-ga halva pakkumise ja püüab nüüd olukorda selgitada), siis võib pass olla parim, aga miski ei välista, et 6D tehtud. Seega on ebaselges olukorras 5H kõige paindlikum pakkumine, mis võib mõlemal juhul töötada. Passides võid sa mängida 5D kui 6D või 6H on tehtud. (tõsi, väga hea lehe ja ruutuga partner ilmselt ei ütleks 5D, vaid nt 6D...)

Maarja said...

Mina oleks ka passinud 5D, vähemalt ma arvan nii. Aga seda ei saa kindlalt muidugi teada, sest ma ise olin jaotuse ajal laua ääres ja nägin, mis värk oli :P

Lauri said...

Enamus, mida Indrek räägib, on omast kohast täiesti õige - ainuke probleem on ikkagi vastajale käe paigutamine, millega ta nii pakub (ja 6D ei saa seista lihtsalt seepärast, et kumbagi musta ässa ega ristirenood ei saa partneril olla). Ja seepärast ma olengi nõus vähemalt pool süüd enda peale võtma, kui partner viide ärtusse läheb.

Indrek said...

Kui sul olnuks 1 must äss (nt padas KJ asemel A), kas sa siis ei pakkunuks 5D? Muud (kontrolli-)pakkumised vihjavad endiselt ärtule; ja sul on päris keeruline lepingut ruutusse juhtida ilma 5D pakkumata. Kui pakkunuksid ikka 5D ka paja ässaga, siis võib vabalt 6D seista veel.

Indrek said...

Olen eile kirjutanud, et 6H võib tehtud olla...ilma kahe ässata...aga ma ka eile klubis claimisin kaitses kõik tihid seisus, kus väljamängija selle peale teatas, et tegelikult võtab ta ise need kõik. (kui ma poleks claiminud, siis ilmselt oleksingi saanud tihid omale, kuna olin äraviskeid teinud nii rumalasti, et vm oleks lõppseisu ilmselt valesti lugenud).

Lauri said...

ma arvan, et kui mul oleks ♠KS asemel ♠Ä, siis võib-olla nähes ette esile kerkivaid probleeme (peale 4♦ ma juba taipasin, et asi väib perangusse kiskuda) gämbliksin ma ilmselt 6♦ täis ja loodaks parimat. Kuigi tõsi ta ju on, et kui pardil on padas xx või kasvõi Ex, siis ei ole seda kadujat kuhugi pista.

Anonymous said...

Mina vastasin Laurila ke, et põrutan 6H ja et asi on segane. Ütlesin talle ka et ta sokk, et 4c pakkus - ei ole vaja asju segaseks ajada kui tead, et partner võib eksida (eriti IMP mängus, kus üks jagu võib väga kallis olla). Tagantjärgi, aga peitub jaotuses tõde, et 5D saab passida küll. Absoluutselt ei nõustu Indrekuga, et kui 1D avad, ei saa 5 ärtut enam olla (saab ikka kui k
rval on oluliselt parem ruutu ja partner on "mõtlev" inimene).

Indrek said...

Ok, ei hakka 5se ärtu võimalikkuse üle vaidlema. Aga kui asi tuksi läheb, siis loodetavasti ei hakata partnerit süüdistama, et too piisavalt mõtlev inimene ei olnud, vaid võetakse vastutus enda peale. Eks muidugi osaliselt sõltub asi partneritevahelisest kokkuleppest/ arusaamadest. Kui pole selge, kas partner asjadest samamoodi aru saab nagu mina, siis pole praktilistel kaalutlustel hea mõte teda ebaselgete järgnevustega piinata.