Sunday, February 21, 2021

Värskelt vaktsineeritud

Haridustöötajana olen ma suhteliselt rõõmus uue haridusministri üle, kes suutis käivitada koolipersonali vaktsineerimise pigem varem kui hiljem. Nii sain minagi üleeile oma süsti kätte - ja saatuse irooniana ei ole ma juba ammu nii haige olnud, kui pärast kaitsesüsti. Ehk siis eile hommikul ärkasin varakult üles ja tundsin, et süstimiskohas on selline tuim lihasevalu ja muidu ka uimane olla ning kui ma lõuna paiku tulin mõttele end kraadida, sain 38,6 temperatuuri. Paar tundi hiljem oli see tõusnud 38,9 peale ja seepeale võtsin rohu sisse ning kerisin magama. 15 tundi hiljem ärkasin juba palju parema enesetundega, kuigi väikese palavikuga, lihasvalu oli alles ja eks olen edasi taastumisega tegelenud. Õnneks sattus see kõik nädalavahetusele, seega las läheb kirja sundpuhkusena.

Ma üldiselt usun vaktsineerimisse ja sellesse, et hoolimata kõrvalmõjudest ning võib-olla pigem keskpärasest tõhususest on need samm õiges suunas. Isegi kui peaks selguma, et mul on 50% šanss, et saada immuunsus ja selle nimel pean ühe päeva palavikuga kodus istuma, ei kõla see nagu halb kaup ("tõenäosused" on võtmesõna!"). Sellegipoolest: kuigi ma ei dramatiseeri seda palaviku tekkimist väga üle, ikka juhtub, siis sellegipoolest on asju, mis tekitavad tigedust - nimelt kommunikeerimine.

Esiteks kui on väidetud, et kõrvaltoimete protsent on väga madal, siis seoses oma ametiseisundiga olen ma informeeritud ka mitmete teiste inimeste saatusest (ma pole selle nimel midagi ebaseaduslikku teinud, lihtsalt inimesed on ise jaganud) - ja selle põhjal ütleks ma, et kõrvaltoimete tekkimise šanss on umbes 50%. Keegi teine küll päris nii karmi laksu kätte ei saanud, aga sellegipoolest valutav süstimiskoht ja palaviku tekkimine olid üsna tavalised. Seega ma kahtlustan, et see kõrvaltoimete tekkimise protsent on võetud selle järgi, kui paljud on vaevunud teavitama - mitte mingi juhu-uuringu alusel, mis püüaks võrku ka need, kes ei pea vajalikuks teavitada.

Teine - üritasin siis ravimiameti kodukal läkitada teadet kõrvaltoimete kohta, ja avastasin, et lisaks sellele, et puudub ilmne koht, kuhu oma kaebused esitada, on lehekülg üles ehitatud väga kohmakalt. Pigem on see rõhuga pikemaajaliste ravimite peale ning kohati täis küsimusi, mis ei haagi praeguse situatsiooniga. Seega protsessi ebamugavus juba tingib, et nii mõnigi kaebus jääb esitamata. Minagi alguses mõtlesin ka, et ei viitsi jantida, kuna telefonis oli seda äärmiselt ebamugav täita, aga siis leidsin, et võtan arvuti ja tegin asja ikkagi ära. Kui on teada, et praegu on meil käimas selline suuraktsioon, siis kas ei oleks lihtne ja praktiline teha suur ja punane nupp "covid-vaktsiini kõrvaltoimed", koos lihtsustatud ankeediga?

Nagu ma mainisin, ma üldiselt usun vaktsineerimisse. Ma ka mõistan, miks on praktiline selliseid asju pigem maha vaikida - hirmul on suured silmad ning tänapäeval on normaalne diskussioon paljudel teemadel raskendatud; eriti kui üritada korrektselt argumenteerida, sest kõva kisa emotsionaalselt tasandilt on kiire tulema. See on ka põhjus, miks ma oma pahameelt ei vala välja sotsiaalmeedias, vaid lihtsalt oma plogis - aga ma leian, et päris vait ka ei taha olla...


1 comment:

väga väga naine said...

Jah, seda enam, et mahavaikmine (riiklikult, meedias jne) toob kaasa hulga inimeste, kes anectodal evidence'i peale sattunud, veendumuse, et riik ja meedia valetavad. Phmt uss sööb omaenda saba jne.
Minu vaatekoht on, et tõde on alati parim poliitika =) Aga ma olengi siuke imelik =)