Sellest sügisest alates olen ma omadega taas jõudnud sellisesse seisu, kus mu staatuseks võib kirjutada „tudeng“
– ehk siis lükkasin (jälle) oma paberid sisse ajalooõpetaja magistriõppesse ning
kõrgharidussüsteemi omapärade tõttu oli mul kõige mõttekam teha seda läbi
avatud ülikooli. Ilmselgelt näitab see, et minu näol on tegemist rumala kuid visa inimesega. Esimene kuu möödus üsna rahulikult (eks ülikoolis ole nii
palju oldud küll, et see juba rutiiniks muutuks, eriti arvestades, et septembrikuus pole asjad veel tüütuks muutunud), kuid tänane päev oli
isegi minu paljunäinud isiku jaoks päris sürrealistlik.
Kõigepealt pidin hommikul kella kaheksaks minema
sissejuhatavale loengule Õpetajate Seminari (või misiganes selle maja nimi
Salme tänaval ka ei oleks). Kõrvalpõikena tasub vist ära mainida, et kuna
tavaliselt meil sellisel ajal linna asja ei ole, olime unustanud, et liiklus on
sel ajal mõnevõrra tihedam kui muidu ja ma jäin omadega natuke viimase minuti
peale või napilt hiljemaks. Lisaks tuvastasin, et maja lähedal on kõik teeperved autodest ummistunud ja kuhugi
parkida ei ole (nojah, AÜ värk). Või
vähemalt mitte päris legaalselt – teeotsas paistis telliskivimärk sildiga „sissesõit
lubatud TÜ loal“ (vms). Tegin kiire riskianalüüsi, jõudsin
järeldusele, et tõenäoliselt ei hakka keegi seda luba kontrollima ja kui
hakkabki, siis ilmselt sellise ühekordse manöövri suudan ma rahulikult välja
vabandada seletusega, et „Oi, ma arvasin, et seal on kirjas „lubatud TÜ õppejõududele
ja tudengitele““(Juriidikumi kõrval parklas on täpselt sellise sõnastusega
tahvel). Seega veeresin sildi alt läbi ja parkisin rahulikult ära. Nagu arvata oligi, mitte midagi ei juhtunud, aga eks järgmine kord olen viisakam. Majas sees selgus, et
loomulikult ei ole kusagil auditooriumit nr. 214 ja numbrisüsteemis figureerisid
üldse kahe- mitte kolmekohalised numbrid. Nabisin siis ühel õppejõu moodi tüübil
nööbist kinni (verbaalselt) ja küsisin talt selle ruumi kohta. Too mõtles hetke, mõtles välja, et tegu on aulaga (muide, erinevalt sõnadest „võimla“
ja „magala“ ei tulene sõna „aula“ tema eestikeelsest seosest sõnaga „austus“
või „au“ vaid pärineb kreeka/rooma sõnast mis tähendas hoovi või saali.
Väidetavalt). Ja selle peale juhatas otsejoones valele korrusele. Kusjuures hiljem leitud õige ukse peal ei olnud tõesti silti ei saali
numbriga ega ka mingit vihjet, et tegemist on aulaga.
Nojah, aga loengu juurde tagasi. Nagu mainisin, oli tegu ühe
pedagoogika aine sissejuhatava loenguga ja läbi viisid seda kaks õppejõudu. See,
et seal eriti midagi kasulikku ei öeldud, mind ei üllatanud, aga lisaks sellele
üritasid nad nagu läbi mängida mingit varem kokku lepitud etendust. St.
imiteerisid vestlust ja arutelu, varem kokkulepitud küsimustega (ma tahtsin
siia kirjutada „spontaansete“ küsimustega, jutumärkides, aga see teostus oli
nii lahja, et isegi väga udupäine tudeng ei jääks seda uskuma) ja vastustega ning„pähe turgatanud“ märkustega. Lisaks veel teksti sisse põimitud habemega naljad
(nt. jutu peale, kus räägiti korrutustabelist, küsis teine õppejõud luba küsida
„testküsimus“, milleks oli "palju on neli korda kuus?" ja sai teadagi vastuseks „kord
nädalas!“), kusjuures ma sattusin mingi tibi kõrvale, kes nende peale täiesti tõsimeeli kõkutas. Võib-olla oli see tingitud sellest, et ainet loetakse ka bakatudengeile ja need on natuke vähem taolisi asju kuulnud/näinud. No ma
saan aru, et Avandi/Sepa taset ei maksa oodata (ma tegelikult küll ei pea ka neid
just maailma koomikute eliiti kuuluvaks), aga toimunu jättis ikka nats haleda
mulje, mooarust oleks nende dialoogina esitatud kohad monoloogi vormis märksa
etemad olnud – parem võib-olla mitte nii hästi õnnestunud nali keset
loomulikuna voolavat teksti kui selline pingutatuna mõjuv läbikukkunud üritus
spontaansuse imiteerimiseks. Ilmselt nad peaksid kas rohkem proove tegema või
lavastajat vahetama. Kusjuures hoolimata sellest jätsid mõlemad õppejõud ise
suhteliselt sümpaatse mulje, eks näis, kas see säilib kui ma neid
lähemalt näen (kuna tegu on pedagoogikaainega, siis igasugune varasem kontakt
mul nendega puudub). Aga jah, minu jaoks kasulikku infot (et kuidas asjad
täpselt toimuva hakkavad) ma sealt ei saanud ja õhtul ÕISist õppematerjale
vaadates leidsin sealt näiteks imeliku faili, nimega „nõuanded konspekteerimiseks“,
millest ma leidsin hunniku soovitusi, kuidas on seda hea teha (magistriõppesse
jõudnud inimese puhul päris "huvitavad" soovitused) ja lugesin välja nagu
hakataks konspekte hindama (ma loodan, et see on sinna sekka sattunud kogemata
kombel või mõeldud bakatudengeile). Lisaks figureeris nõuete seas „mõistekaardi
koostamine“, mis on veel haigem asi kui ühes teises loengus kohatud nõue „teha
õppemapp“. Ja kui tuletada meelde loengus öeldud mõttetera, et „õpetajad
õpetavad nagu neid on õpetatud õpetama“, siis tekib mul tõesti tunne, et mida
kuradit… Ahjaa, lisaks toimub kursus suures osas moodle-põhisena ja kuigi selle
teostus näeb üsna fäntsi välja, siis tekitas seal juures olevate tulede ja
vilede hulk minus mõtte, et nad on natuke üle pingutanud. Maarja teooria selle
kohta oli, et äkki nad on (vähemalt mõned neist) doktorandid, kes võtavad ainet
„e-õppe alused“ (vms.) ja seepärast ongi nad selle asjaga nii pingutanud, et
nad peavad selle ise kellelegi ette näitama ja selgitama, miks nad nii tegid.
Aga mine tea, äkki nad ongi e-õppe entukad, eks ma küsin neilt järgi (ega ma ei
karda). Igatahes tundub, et tuleb pikk sügis, soovige mulle häid närve ja kõva kannatlikkust.
Nojah, selle tsirkuse lõppemise järel läksin järgmisesse loengusse
ja tuvastasin üllatusena, et „klassi ees“ ootab täiesti vale õppejõud!
Kontrollisin oma paberid järgi, kõik tundus korras olevat, aga õppejõud püsis
samana. Loengu alguses ta siis mainis põhjuse: nimelt „õige“ õppejõud on haige
ja seetõttu nad tegid manöövri, kus tema loeb tollel nädalal kaks oma loengut
ära ja mõni teine nädal vahetavad tagasi – aga no kurat, minule ei olnud selle
kohta mingit infot laekunud! Ja ma nägin vähemalt kolme saatusekaaslast sama hädaga
ukselt tagasi pöörduvat. Ise ma leidsin, et kuna ma ei viibi „vales kohas“ –
sest „õiget kohta“ polnud olemas – siis võin ma rahulikult seal kaks tundi
kügeleda, lükkan end rahulikult end netti ja õppejõul on ilmselt ükskõik, kas
tal on parasjagu üks keha saalis rohkem või vähem. Lisaks sellele võin ma ju
poole kõrvaga kuulata, mida räägitakse, ega ma sellest rumalamaks ei jää ja
võib-olla kuulen midagi huvitavat (mulle üldiselt Mati Lauri loengud meeldivad).
Midagi väga huvitavat seekord ei kuulnud, aga erinevalt esimese loengu
naljadest, olid tema omad uued ja huvitavad (kuigi võib-olla mitte niivõrd naljakad)
– näiteks võrdlus mingi baltisakslaste organisatsiooni kohta, mille „kuuest
juhatuse liikmest on ainult üks baltisakslane ja seegi sotsiaaldemokraat!“. No
nagu oleks kogu õppejõudkonnal loomepegasus perutama pistnud.
Aga, jätkates parimat reklaamide traditsiooni, seegi ei ole
veel kõik! Kolmandas loengus suutis õppejõud senised pärlid üle trumbata lausega
„Muide, teate et jahti pidades, on oht mammuti alla jääda päris suur!“ ja
lisaks hakkas rääkima neandertallastest. Ja tegemist ei olnud mitte ajaloo- ega
bioloogia õppejõuga (ma ei teagi, kas neandertallased lähevad uurimisteemana
üldse emma-kumma alla) vaid majandusmehega! Lisaks tundub, et tal on ajaloolaste
vastu mingi okas hinges. Nimelt on tegemist on sissejuhatava loenguga, mis muu
hulgas on ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetajaks õppijaile kohustuslik ja need
saalis viibivad „ajaloolased“ on tal pidevalt hammaste vahel kui inimesed, kes
ei saagi asjadest päris õigesti aru saada. Näiteks kostitas ta meid loengu
lõpul oleva tunnikontrolli puhul, mille ülesandeks oli koostada võrratus,
märkusega „noh, see ülesanne vast ajaloolastele erilist rõõmu ei valmista“. Ega
ei valmistanud küll, aga vähemalt oli ta piisavalt viisakas, et seletas ära,
mida tähendab „võrratus“ ja seda teades ei valmistanud ülesanne ka erilist
raskust. Aga pean tõesti tunnistama, et ühes asjas on tal õigus – kui see aine
kohustuslik ei oleks, siis käiksin ma sellest suuuuure kaaaaarega möööööda.
4 comments:
Miks AÜ kaudu lihtsam on?
Selles suhtes, et kuna ma eelmises stuudiumis olin vähemalt pool ajast nimekirjas olnud, kohandus punkt, et ma saan statsionaari riigieelarvelisele kandideerida kuue aasta järel, mis tähendab, et ma oleksin pidanud ootama aastani 2014. Seda ma ei soovinud teha ja jäid variandid, et minna riigieelarvevälisele või siis AÜ-sse (mis olid mõlemad umbkaudu sama hinnaga, AÜ natuke odavam). Ja kui ma selle asjaga tegelema hakkasin, selgus mu meeleheaks, et õpetajakoolituse AÜ on riigieelarveline (või vähemalt pole keegi mult veel mingit raha tahtnud).
Welcom pedagoogikaloengutele - täpselt sama mälestus, kui mul aastal 2000, ainult et siis ma vältisin loenguid niipalju kui vähegi võimalik.
Minuteada peaks teisel poolaastal olema ka paberlillede rebimise praktikum. Kui just haridusreformi käigus pedagoogide elu lihtsamaks pole tehtud.
Post a Comment