Tuvastasin, et mu plogimisse on jälle päris pikk vahe sisse tulnud. Selle
põhjust ei ole vaja üldse kaugelt otsida – selleks on kool oma mõrvarliku
koormusega.
Elu on nimelt kulgenud sedasoodu, et kogemata kombel on õppimine
esmakordselt prioriteedistunud: tutvusringkond on välja kujunenud ja elukaaslane on olemas; tööd mul parasjagu ei ole, bridžialased ambitsioonid on
täitunud (ja mälumängualaseid pole mul eriti kunagi olnudki) – ühesõnaga erilisi
segavaid tegureid pole ja mul võimalik õppimisele keskenduda. Ja kuna mul on
loomu poolest omane kalduda liialdustesse, siis ilmselt on juhtunud tavapärane
lugu, et ma olen asja liiga tõsiselt ette võtnud, ilmselgelt peaks olema
võimalik mingites kohtades veidi lõdvemalt lasta. Detsembri keskel tuvastasin, et alates ca 10-st novembrist on mul olnud umbkaudu kolm
hetke, kus ühegi töö tähtaeg kuklasse hingamas pole – ja nendel hetkedel on mul
tavaliselt olnud mingi kooliväline kohustus. Kui nüüd päris aus olla, siis
praegunegi plogimine on lihtsalt üks prokrastineerimise viise – tegelikult on
mul homseks (jah, see tähendab 28. detsembriks!) paar tähtaega kukil (õnneks
üks neist optional), paar tähtaega ähvardavad veel aastalõpus ja 4. jaanuaril
on esimene eksam tulemas – ning kuigi ma jõuluaja lihtsalt molutasin maha, ei
viitsi ma veel „midagi päris asjalikku“ teha (lumi sai kah tänavalt juba ära
lükatud…).
Nüüd väike assortii vahepeal juhtunud seikadest – nii koolis kui muidu:
Praktiliselt ainuke märkimisväärselt ebameeldiv lugu vahepeal oli see, kui helistas mu ema ja
teatas, et „nüüd on tema peres kõige vanem ja võtab järjekorda!“. Nimelt suri tema
ema, kes oli mu viimane elusolev vanavanem – 90. sünnipäevast jäi tal poolteist
kuud puudu. Mis seals’ ikka, surematu pole meist keegi ja inimesed teatud
vanuses ikka surevad, aga nats kahju ikkagi. Head teed talle!
Positiivse poole pealt on selgunud, et hoolimata oma kõrgest vanusest on
mul õppimisvõime täiesti säilinud – muuhulgas sain ma enamasti aru isegi
sellest, mida räägiti majanduse- ja õiguse sissejuhatavates loengutes – nimelt need
kaks ala olid minu jaoks seni täiesti võõras maa, kummagagi oli varasem
kokkupuude nullilähedane. Iseenesest sissejuhatavatest loengutest ilmselt suur
asi ei tohiks olla, kuid nagu näitas osalusvaatlus, oli paljudel nendega päris
suuri probleeme. Üks mu kursavend näiteks kirus pärast tunnikontrolli
majanduses, et õppejõul võiks olla teatav reaalsustaju tema ainesse sattuvate
ajaloolaste suhtes ja ta võiks paremini hinnata seda, kui inimene suudab asja
mehhanismile ikkagi pihta saama, mis siis, et ta seda teistpidi lahendama asus
(ja seega täpselt vastupidisele tulemusele jõudis). Tsiteerin (umbkaudu): „No
see oleks nagu see, kui matemaatik satuks kirjanduse loengusse ja õppejõud
nõuaks soneti kirjutamist õnnetust armastusest ning pärast virutaks
mitterahuldavaga, sest kuigi tegemist oli tõepoolest sonetiga, siis see
armastus seal tundus päris õnnelik olevat!“.
Üks pedagoogika aine sisaldas muuhulgas moodulit nimega „kooli ajalugu“.
Tegemist on üleõpetajakoolituselise ainega, st. seda õpivad nii baka- kui
magistriõppe üliõpilased ja alates KELAst, kehalisest kasvatusest ja LOTEst
lõpetades usuõpetuse, kunstiajaloo ja ajalooga. Ma ei tea, kas selle mooduli
hindamine on diferentseeritud vastavalt õpitavale erialale (ja õppeastmele), kuid
ma kujutan ette, et käärid tööde kvaliteedi vahel on ikka tohutud. Ei saa ju
eeldada, et inimesed, kes õpivad bakaõppe esimesel kursusel lasteaiaõpetajateks
suudaks antud teemal kirjutada ligilähedaseltki samal tasemel kui need, kellel
on juba ajaloobaka käes – neil lihtsalt puudub vastav treenitus ja pädevus. Sellega
ei taha ma öelda midagi halba KELA’de (ega kellegi muu) kohta, kahtlemata oleks
asi vastupidine, kui küsimus oleks selles, kuidas ohjata karja koolieelikuid.
Igatahes meie seminarigrupis oli pädevuse erinevus selgelt vaadeldav – nimelt on ajaloolased veidral
kombel ühes grupis koos kehakultuurlastega. Kui kontrolltöö kirjutamiseks läks
ja peagi üks „meie“ inimene läks uut paberit küsima (ja mina palusin tal enda
jaoks ka ühe kaasa võtta, kuna „niikuinii ühest paberist ei piisa“), siis
hakkasid sportlased muhelema, aga kui selgus, et enam-vähem kõik ajaloolased
käisid järjest lisapaberi järel, siis nad enam niiväga lõbusad ei tundunud,
eriti kui nemad järjest oma töid ära käisid viimas ja ajaloolased kõik edasi
kirjutama jäid. Ma küll teiste inimeste tulemusi ei tea, aga minu jaoks olid
need ühed lihtsamad maksimumpunktid ever (mõnevõrra aitas kaasa, et üks kolmest
kontrolltöö teemast oli väga sarnane minu valitud referaadi omaga, aga ma usun,
et ka muidu poleks probleeme tekkinud).
Ühes teises moodulis oli kontrolltöö lahtiste materjalidega. Minu jaoks oli
selleks netti ühendatud läpakas. Küsisin siis õppejõult, et kas ma võin paberi
raiskamise asemel oma kontrolltöö arvutisse trükkida ja aja lõppedes talle
meilida (seda enam, et tegelikult kirjutan ma arvutiga rutem kui käsitsi,
käekiri on parem ja jutt saab paremini jälgitav, kuna ma ei pea sodima ja
vahele kirjutama). Õppejõud oli nõus – ja nagu selgub, tegin ma väga võitva
otsuse. Nimelt olin ma ajapuuduse tõttu sattunud ülalkirjeldatud „õnnetu
armastuse“ juhtumi otsa ja veidi teemast mööda kirjutanud. Kuna õppejõul oli
mugav mulle tagasisidet anda, siis saatis ta mulle peagi vastuse ja ütles, et
sisuliselt on kõik õige, aga…. Selle peale vahetasime paar meili, mille käigus
ma jõudsin äratundmisele, et ma oleks pidanud lihtsalt paari asja rõhuasetust
natuke muutma (muutes praktiliselt ainult sõnade järjekorda ja sidesõnu!) ja
õppejõud jäi mu seletustega rahule ning kirjutas mulle paar punkti rohkem, kui
tal esialgu plaanis oli.
Üks mu õppejõududest on Maarja kolleeg. Tema jaoks selgus tõsiasi, et mina
olen Maarja elukaaslane üsna omapärasel moel – nimelt tekkis tal minu isikuga
seotult väike surikaadiefekt (kursusel on vähe inimesi ja mina nende seast ilmselt
kõige sõnakam ja lisaks sattusin samal ajal Kuldvillakusse) ning ametkondlikul väljasõidul tegi ta Maarjaga juttu,
et kas ta sellist bridžimängijat teab… Veidral kombel ei olnud see ainuke
sarnane juhtum – mingitel asjaoludel sattusid Maarja ja Kadri
rahandusministeeriumi tegelastega nõupidamisele ja kui kuidagi tuli hiljem
bridžimäng jutuks, siis mainis üks viimastest, et tal olla kunagi olnud üks
väga tark ja väga laisk klassivend, kes ka bridži mänginud (siinkohal õige
inimese äraarvamise eest punkte ei saa!)… Suuremat sorti piinlikku momenti
aitas vältida see, et ta juhtus seda küsima Kadrilt, mitte Maarjalt. Mitte et
ma sellisest hinnangust häiruksin – pigem võtan hoopis komplimendina (ma ei pea
end silmapaistvalt laisaks, pigem on mul motivatsioonialased erivajadused ning
rumalat inimest parandab vaid haud). Igatahes siinkohal tervitused Elole ja
lisavihje ülejäänutele – kui keegi Tartu kandis mängib vähemalt pooltõsiselt
bridži (eriti kui tegu on noorepoolsemate kenade naisterahvastega), on šansid,
et ta teab ka mind, üsna suured.
Ahjaa, Kuldvillak… 16.-30. novembril olin ma kolmel korral seal saates
eetris (saated ise võeti linti augustis), kui keegi nad maha magas, siis on
need asjad netist järelevaadatavad. Üldiselt mängisin hästi, kõige paremini
küll selle mängu, mille ma lõpuks Tiidule kaotasin (heitlus oli vinge, aga
villakuõnn saatis teda), aga ma arvan, et oma sellealasest karjäärist kirjutan
ma kunagi eraldi postituse kui vaba aega tekib. Nalja sai igatahes palju.
Paar nädalat tagasi sain kätte oma popkultuurilaksu – järjestikustel õhtutel
sai ära vaadatud Näljamängud (kodus plaadi pealt) ja Kääbik I (3D kinos).
Üldiselt ei kahetse kummagi vaatamist, kuigi mõlemas oli asju, mis mulle natuke
pinda käisid. Näljamängudes käitusid tegelased veidralt ja ebaloogiliselt, aga visuaalis
toimuv mõjus realistlikult (niivõrd-kuivõrd, aga alati on hea vabandus, et „asi
toimub tulevikus, kus tehnika on piisavalt arenenud, et panna mateeria õhust
ilmuma“ – tõsi küll, see tõstatab mus alati küsimusi, et miks tehniline areng peab
teiselt poolt kaasa tooma ühiskondliku taandarengu ja enda järeldused antud
teemal süvendavad mu isiklikku skepsist teadus-tehnilise progressi suhtes),
Kääbikus jälle olid tegelaste käitumise motiivid minu jaoks arusaadavamad, aga häiriv
oli võitlusstseenide ebaloogiline dünaamika ja vigastuste tõsisuse eiramine (mul
tekkis sama küsimus, kui Tuulel: „kas oleks väga vastuoluline paluda, et fantaasia veidi realistlikum oleks?“), lisaks sellele olid need pikad ja
igavad. Actioni ju oli, aga mul tekkis alati tunne, et „ok, sain aru, et
neil on lahing ja te suudate sellest vinge balleti teha, aga kerige nüüd palun
edasi ja rääkige asjast“. Aga jah, oma
üllatusena pidin tõdema, et kuigi raamat oli õhuke sellest suudetakse välja
venitada kolm filmi, siis igav kindlasti ei hakanud (kui võitlusstseenid välja
jätta), minu jaoks tuli filmi lõpp pigem üllatavalt ruttu kätte (ju siis silmad
ja põis on piisavalt vastupidavad).
Nagu ma Hirvelossi Kääbiku-postituse juures juba kommenteerisin, siis
tekkis mul Kääbiku päkapikkudega seoses kaks mõtet – 1. hea, et nad said
orkidega kakelda, korvpallis oleks nende šansid suhteliselt nadid ja 2. – miks pagana
pärast tähendab „päkapikk“ nii Tolkieni (ja Pratchetti jt) lugude barbaarset kullaahnet
väikesekasvulist kaevur-sõdalast kui ka jõuluvana pisikesi perversseid abilisi,
kes aasta otsa alaealiste peal vuajerismi harjutavad ja siis detsembris susside
sisse panema hakkavad?
Sai selline mammutpost siis seekord (isegi hoidsin end tagasi ja võtsin
nõuks, et üle kahe A4 lehekülje kindlasti ei kirjuta) ja peaks vist asjalikuks
hakkama. Eks näis, millal jälle midagi siia kribada jõuan – aga kõigile
lugejaile soovin kena aastate vahetumist!
3 comments:
Tore, et elu on nii pikk, et jõuab ära oodata ka selle aja, kui ükskord õppimiseks aega on. Mu vaarema näiteks läks ülikooli koos oma noorima pojaga (kuues laps). Ei olegi loogiline, et 20. aastates kogenematu noor inimeseloomake peab korraga suutma rajada nii pere kui karjääri kui leidma end huvitavad hobid ja tegema otsused, mis panevad aluse kogu tema ülejäänud elule.
Kena aastalõppu ja rohkelt postitusi järgmisel aastal!
Toredat lauamängude-aastavahetust siit Saaremaalt ka!
Bridzinarkomaani poolt tuleb soovida kiiret eksmatrikuleerumist (kasvõi poliitilistel põhjustel) ja muidu toredata uut aastat.
ylis
Post a Comment