Juuli lõpus
käisin ma bridžitreenerite seminaril Tromsös. Nüüd on seminari materjalid netis
üleval - http://www.eurobridge.org/ebl-coach-seminar.aspx
- ja käes paras aeg sellest üritusest ka kokkuvõte kirjutada. Kui mul midagi
olulist vahepealse ajaga ära on ununenud (ma miskipärast ei suuda enam leida
seal tehtud kirjalikke märkmeid, mida küll teab mis palju polnud), siis
loodetavasti suudavad seal kaasas olnud Rasmus Maide ja Manglus Lember mind
kommentaarides täiendada.
Ürituse
fookus oli noorte mängijate leidmisel ja õpetamisel ja kava järgi jagunes see
nelja sessiooni:
1. Kursuste
ettevalmistamine.
2. Reaalne
õppetöö.
3. Kuidas
noored regulaarselt kluppi mängima saada
4. Kuidas
noori leida ja nendega ühendust pidada.
Praktikas
see küll päris täpselt nii välja ei kukkunud, aga siin on siis ülevaade, mis
toimus ja mida räägiti:
1. Kursuste
planeerimine.
Esimese
ettekande tegi Euroopa Bridžiliidu juuniortoimkonna juht Mikael Melander
(Rootsi). See keskendus bridžikursuste planeerimisele. Midagi kapitaalselt
põrutavat sealt ei kuulnud, rõhk oli sellel, et „tee detailne plaan“. Kuid arvestades
meie kohalikku bridžikursuste praktikat, mille ilmselt võib kokku võtta
sõnadega „teeks midagi ja vaataks, mis saab“, on seegi ilmselt päris kasulik
meeldetuletus. Melanderi ettekande põhipostulaadid olid järgnevad:
A) Valmistu
juba väga kaua ette. Ta pakkus välja, et pool aastat varem on paras aeg ettevalmistustega
alustamiseks, siis jõuab detailid paika saada. Planeerimisfaasis peaks saama
vastuse küsimustele: kus ja millal kursus pidada, kust saab
varustuse/materjalid, kes õpetab, kuidas teda finantseeritakse.
B) Seo asi
kohaliku bridžikommuuniga – nt. hangi vabatahtlikke väikeste ülesannete
täitmiseks. See elavdab kohalikku skeenet ning samas suurendab kohalikus klubis
huvi uute käte vastu.
Nagu hiljem
Iisraeli kolleegid mainisid, siis sageli ei ole „vanurid“ esialgu eriti huvitatud,
et noored tuleksid kluppi mängima (kuna nad on kohati kärarikkad ja esialgu
mängivad nagu jumal juhatab jms). Samas vabatahtlike kasutamise kohta reaalses
õpetamistegevuses olid nad väga skeptilised.
C) Tee plaan,
kui palju ja mis vanuses juuniore sa tahad oma kursustele ja mis neist edasi
peaks saama?
D) Eesmärk ei
peaks olema mitte suur osavõtt kursustest, vaid see, kui mitu neist hakkab
regulaarselt klubis käima.
E)
Kommunikeerumine – kuidas juuniorid üles leida. St. mõelda läbi sidekanalid.
Üldiselt see
läheb ilmselt „tunne oma kundet“ teemasse, aga Melander arvas, et parim
värbamiskanal on võrkturundus – st. hangi tuttavate lapsi jms. Sellele
sekundeeris taanlane Dennis Bilde, kes ütles, et neil ongi väga suur osa
mängijaid „mitmenda põlve“ bridžimängijad. Eesti olukord on pigem selline, et
bridžimängijad ei suuda oma lapsi mängu juurde suunata.
G) Eelarve
tegemine. Korraldaja (klubi, liit) peaks vajadusel olema valmis kasutama kursuste
läbiviimisel ka oma vahendeid, kuna seda tuleb käsitleda investeeringuna tulevikku.
Kalkuleeri erinevate sammude kulud ja see, kuidas oma sõnumit levitada ja
tähelepanu äratada.
/Siinkohal
väike lõbus vahepala: Melander üritas seda illustreerida sellega, et hotelli
saabumise päeval saatis mõnedele seminarist osalejatele hotellituppa väikese
marmelaadisarnasest ollusest hiirekese. See pidi olema selleks, et inimene
hakkaks juurdlema, et kes ja miks talle selle hiire saatis jne., ning seetõttu
olema huvitatud ja tähelepanelik. Üks neist adressaatidest olin mina – aga ma
pean tunnistama, et minu puhul tabas seda aktsiooni hale läbikukkumine. Ma
panin hiire nahka ja rohkem sellele ei mõelnud, kuna ma lihtsalt eeldasin, et
see oli hotellipoolne „tere tulemast“ kingitus/
H)
Vastutajad: kes teeb mida? Leia kindel inimene, kes vastutab registreerimise
eest, kindel inimene kes korraldab organiseerimist jne.
I) „Müü
ennast“ – st. tunne oma kundesid, seostu nendega, ole avatud jne.
/Minu
märkus: bridž on küll hea mäng, aga sellest ei piisa. Inimestel peab lisaks
vaimsele väljakutsele ka lõbus olema!/
J) Analüüsi
toimuvat – mis töötas hästi, mis halvasti ja miks. Järgmistel kordadel on see
info kasutamiskõlblik, et paremini teha.
2. Reaalne
õpetamistöö.
Teine osa
oli ilmselt kursuse kõige huvitavam – seal rääkisid Iisraeli juuniorbridži
koordinaatorid Gilad Ofir ja Moshiko Meyouhas sellest, kuidas on üles ehitatud
nende „uue sugupõlve“ programm. See programm on nüüdseks töös olnud ligi 30
aastat ja keskendub 10-12 aastastele noortele, õpetades neid esialgu minibridži
kaudu – esialgu tuntava rõhuga kaartide mängimisele. Programmis on neil 30
kooli ja bridžitunnid on suudetud sisse saada kooli regulaarsesse tunniplaani.
Ning väidetavalt on neil nüüd juba võimalik valida, kui kool ei paku piisavalt
häid tingimusi, siis nad ei saada oma õpetajat lihtsalt sinna. See on Iisraeli
bridžisüsteemi esimene aste – sealt korjatakse välja andekamate grupp ja
tollest omakorda tipud (juunioride koondise tasemel), kellega tegeletakse juba
eraldi. Meie võimalused hetkel küll selleni kindlasti ei küüni, aga väidetavalt
olevat ka nemad suhteliselt tagasihoidlikult alustanud.
Tähtis on,
et föderatsioonil oleks olemas kindel persoon, kelle kaudu info liigub, kes
ühest küljest projekti koordineerib ja teisest küljest oleks „goto“ persoon,
kellega saavad huvitatud ühendust võtta. Iisraelis on selleks Moshiko Meyouhas,
kes on selle nimel täiskohaga föderatsiooni palgal. Tema eesmärgid on:
Bridži „müümine“
haridusstruktuurides ja kohalikes omavalitsustes.
Õpetajate
infrastruktuuri haldamine ja tugevdamine.
Võistluste
korraldamine ja noorte sidumine kohalike klubidega.
Lahenduste
otsimine, kuidas väljakukkujate arvu vähendada ja talentide suunamine edasi.
Iisraeli
turundusstrateegia
on selline,
et programmi valitavad koolid üritatakse leida bridžiklubide lähedalt – et oleks
olemas infrastruktuur, kuhu lapsed edasi saata. Sihtida tuleb kooli direktorit –
ja seda mõjukate inimeste (mõni töötaja või mõjukas lapsevanem) kaudu. Üldiselt
soovitati näiteks skautida direktoreid Facebooki kaudu ja leida mõni ühine
tuttav, et luua sidekanal. Esialgu on tähtis jalg ukse vahele saada ja küsida
isegi mitte pääsu tunniplaani, vaid näidistundi. See tutvustav tund on noorte
värbamisel võtmetähtsusega – seal tuleb luua noortele tunne, et nad tahavad
bridži mängida – ning kui noored on huvitatud, siis saab kursusest edasi
rääkida. Sama põhimõtet kordas hiljem oma ettekandes üle ka tšehh Milan Macura.
Kui ühte kooli on „pesa“ tehtud, siis saab seda kasutada tugipunktina –
viidates sellele kui eeskujule ja kasutada koolidevahelist konkurentsi
võistlussarjade jaoks.
Valmistudes
kohtumiseks direktoriga on soovitatav end varustada materjalidega, mida
näidata: et bridž on tunnustatud sport, mitte hasartmäng, millist kasu saavad
õpilased sellega tegelemisest (sotsiaalsed skillid, otsuste vastuvõtmine jne.).
Juutidel on olemas selle jaoks isegi spetsiaalne brošüür, mida jagada (selle
näidis on materjalis olemas). Soovitatav on kaasa võtta mõni bridžijuunior.
Kohtumise teemad peaksidki olema sellised: „mis kasu on lastel bridži
mängimisest“, „millistes koolides seda veel tehakse“, „miks see peaks olema
kooliprogrammis, mitte huvialaringina“, „milline on kooli panus“ (siinkohal on
mõeldud õpetaja tasustamist – mis Iisraelis on jagatud kooli, föderatsiooni ja
kohaliku omavalitsuse vahel). Viitepunktina soovitati kasutada malemängu – kuna
malel on üldiselt parem renomee kui kaardimängul (hirm hasartmängude ees), siis
sellesse suhtutakse reeglina vastutulelikumalt. Kuid bridžil on sotsiaalse
mänguna ebasotsiaalse male ees suured plussid. Ilmselt meil küll ei töötaks
selline asi, nagu juudid olid teinud, et kaebasid oma spordi
katuseorganisatsiooni kohtusse, kui see neile vähem toetust andis, kui
maletajatele (loogika oli siis sellest, et mõlemad on olümpiakomitee poolt
tunnustatud mitteolümpiaalast mõttemängud ja neid tuleks võrdselt toetada. Mul
pole õrna aimugi, kuidas Iisraelis spordi rahastamine sisuliselt käib).
Õpetaja isik
on väga oluline – ta peab suutma noortega läbi saada ja neid kaasata.
Soovitatavalt on ta ise noor või nooruslik. Nagu Meyouhas ütles – ole valmis,
et sa pead olema oma õpilaste sõber, samuti pead sa esialgu valmis olema neil „käest
hoidma“, eriti kui nad kluppi lähevad (tema soovitus oli nad ruttu kluppi saata
– lapsed õpivad kiiresti – aga keskmiste tulemuste saamine võtab aega vähemalt
pool aastat) ja mängu juurde tagasi tooma, kui neil motivatsiooniga raskusi
tekib. Loomulikult peab ta olema sobivate bridžiõpetaja skillidega ja võimeline
programmist kinni pidama. Iisraelis on olemas bridžiõpetajate jaoks konkreetne
kommuun, kus nad õpivad spetsiaalselt lastele õpetamist ja vahetavad oma
kogemusi ja nõuandeid. Õpetaja eesmärgid ongi ennekõike entusiasmi ja
ambitsioonide sisendamine.
Vabatahtlike
kasutamise suhtes olid juudid väga skeptilised. Esiteks tasuta töö on tasuta
töö, teiseks puudub võimalus vabatahtlike taset kontrollida ja kolmandaks ei
saa neilt ka midagi nõuda. Kui vabatahtlikul entusiasm lahtub ja asi üle
viskab, siis jääb sinna järgi auk.
Mõned
olulised märkused veel:
Oluline
oleks, et grupi suurus oleks vähemalt 12 last, sest väljakukkujate arv on
ülisuur (seda toonitasid ka mitmed teised bridžiõpetajad – ja eks ka meie
kogemus on vastav).
Väga tähtis
on see, et tunni jaoks oleks jaotused ette valmistatud – et lapsed mängiksid
läbi seda, mida nad just õppisid.
Tunni pikkus
on 90 minutit – millest loengu pidamise osa ei tohiks olla üle 15 minuti.
Tähtis on mängida.
Kasuta
programmi õppevahendeid (need vahendid on olemas ka ülalviidatud
netileheküljel) –
Jaga
väikseid preemiaid.
Tempo hoia
rahulikuna ja paku lisaks bridžile välja ka kõrvaltegevusi, mis hoiaksid vaimu
värskena.
Iisraeli süsteemis
alustavad koolid samal ajal, mis tähendab, et õpilased on enam-vähem „võrdselt
haritud“ ning seega saavad võistelda omasuguste vastu. Süsteem on üldse väga
võistluslikkusele üles ehitatud. Neil on aastas viis suuremat üleriigilist
võistlust, viimane kord oli osalejaid olnud pealt 700 ja umbes iga kümnes sai
mingi auhinna.
3.
Juunioride laagrid.
Kolmas
ettekandja oli Karlis Rubins (Läti). Tema ettekande esimene osa puudutas seda,
et järgmisel aastal toimub juuniorpaaride EM Liepajas. Selle kohta teen mingi
hetk asjassepuutuvatele isikutele eraldi teavituse. Teine osa puudutas
juuniorlaagrite organiseerimist. Kuna meil hetkel sellist plaani ei ole, siis
seda ka lähemalt hetkel ei puuduta, aga kui mingi kava tekib, siis Läti (samuti
Tšehhi) omab nendega suht suurt kogemust ja sealt saab nõu küsida.
Paar pointi
ainult: lätlased on leidnud, et 100% tasuta asi ei tööta hästi, mingi omaosalus
peaks olema (neil on 25%) ja et see vajab teatavaid kooskõlastusi vastavalt
seadus(t)ele. Üldiselt võis temast (ja Milan Macurast) aru saada, et see on
väga hea vahend, et noori mängimas hoida – kuna see loob sotsiaalseid sidemeid,
kuigi otseselt uusi mängijaid see eriti juurde ei too.
4. Kokkuvõte
Viimase
korralise ettekande tegi Milan Macura. Põhimõtteliselt kordas see mitmes mõttes
üle eelnevaid. Tema rõhutas entusiastide tähtsust – kui pole entusiaste, siis
kaovad ka noored. Tšehhidel oli oma kogemus koolidega „bridžilaadse toote“
turundamises – nad lõid Prahas koolidevahelise võistluse lihtsustatud
bridžireeglitega mängus, mida Milan nimetas „peaaegu bridžiks“. Ka tema rõhutas
tutvustava loengu tähtsust, eelarve ja ajakulu planeerimist. Kuna üksi sa ei
suuda kõike (võrdselt heal tasemel) teha, siis loo enda ümber meeskond – see muudab
asja lihtsamaks.
Et noori
mängu juurde (ennekõike turniiridele) meelitada, on abiks see, et seal oleks:
A) Hea
õhkkond
B) Palju
erinevaid kategooriaid (sellest tuleneb võimalus konkureerida „omasugustega“ ja
samuti võimalus anda palju auhindu. Noortele meeldivad auhinnad. Samuti võib
proovida kommide/snäkkide pakkumist).
C) Tee
turniiril osalemine odavaks – noortel ei ole raha.
D) Turniiril
võiksid kohtunikuks/korraldajaks olla juuniorid või äsjased juuniorid. See on
vähem hirmutav ja nad on rohkem asjas „sees“ (siit mõttekoht Eesti Juunioride
MV suhtes… Ma olen nõus järgmistel kordadel ise selle kohtunikuks hakkama).
Sarnast mõtet toetasid veel mõned osalejad – point siis selles, et „juunioride
koondislased tunnevad, et nad võlgnevad midagi föderatsioonile, samas kui open koondislased tunnevad pigem, et
föderatsioon võlgneb neile“.
E) Alusta
väikselt ja laiene
5. Muu:
Lõpuks
järgnes vaba diskussioon, kus kõige rohkem ärgitas arutelu probleem, et
tüdrukuid mängib vähe – kuigi kuvand bridžimängijast on sageli „vana tädike“,
siis noorte seas tüdrukuid eriti ei ole, nad kaovad ruttu ja näiteks juunioride
EM-il oli neid üsna napilt (osales üldse vaid 6 võistkonda ja neid ei olnud
eriti ka teistes juunioride kategooriates). Siinkohal võisin ma südamerahuga
püsti tõusta ja kommenteerida, et seda probleemi vähemalt meil miskipärast ei
ole (meie juunioride edetabeli TOP-15s on 8 tütarlast). Eks seda võib mõelda,
miks see nii on, aga ma arvan, et põhjus on algõpetuse väiksem võistluslikkus ja
suurem sotsiaalsuse element.
Ilmselt ma millalgi
teen jätkupostituse, kus jagan ka oma isiklikke kogemusi bridžiõpetajana, aga
praegu on ilmselt sobiv hetk lõpetada. Kommentaarid ja soovitused on teretulnud
ja kui Manglus või Rasmus oskab midagi lisada, mis neile seminarilt meeles on,
aga praegu mu tähelepanu alt kõrvale jäi, siis tehku seda!
1 comment:
Väga hea ülevaade;)
Post a Comment