Wednesday, April 29, 2020

Eesti oma killuvabrik - "Viimse reliikvia" paroolid gümnaasiuminoorte seas

Teadupärast kubiseb film "Viimne reliikvia" paroolidest, mida iga endast lugupidav eestlane (vähemalt alates mingist vanusest) teab une pealt peast ja suudab vajaliku intonatsiooniga taasesitada.
Mul tekkis gümnaasiumi esimest ajalookursust õpetades mõte, et annaks õpilastele ülesande vaadata seda filmi läbi usuteemade prisma - ning tekkis uudishimu, kui palju tänapäeva noored (nad on seal vast ca 16-17 aastased) nendega kokku on puutunud. Seega täiendasin töölehte lõpuküsimusega, et milliseid filmis kuuldud paroole nad on kuulnud kasutatavat ka väljaspool filmi konteksti. Loomulikult ei ole see teab mis tõsine uuring, aga sellegipoolest lõbus.

Sain suurusjärgus 50 vastust (töölehti võis teha ka sõbraga koos) ning välja toodud kildude arv ulatus ühest paariteistkümneni. Selgus, et film on tõeline killuvabrik - 86 minutise filmi kohta tõid õpilased välja 42 fraasi (kusjuures nende seast puudusid paar sellist, mida ma ise olen korduvalt kuulnud kasutatavat või ise kasutanud - "Õhtuks on mõisameeste laager maani täis, vaja minna pruuti õnnitlema!"ning "Jätka nüüd ise!")

Ja võitja on:


27x "Meil lobisemise eest palka ei maksta!"

Muud äramainimist leidnud killud:
20x "Matsid jäävad matsideks!"
        "Oled sa tont või inimene!?"
18x "Kohe näha, et vanad sõbrad..."
9x "Mitu korda ma pean üht ja sama meest maha lööma?!"
8x "Tegelikult olen mina Liivimaa parim ratsutaja!"
    "Ma söön oma mütsi ära, kui üks neist pole naine!"
6x "Ma pole see, kes ma olin eile..."
     "Tervisi teisest ilmast!"
     "Meie reliikvia on vabadus!"
5x "Iga mees on oma saatuse sepp..."
     "Põgene, vaba laps!"
      "Jõudu, külamees!"
4x "Sa vaene vanemateta laps..."
     "Siim on kloostri taga metsas"
      "Olen see, kellest te mind peate"
2x "Me kõik oleme müüdavad"
      "Kahju, et kohtusime, sa rikkusid mu päeva ära"
      "Olen vaba mees!"
      "Olen Rootsi kuningas!"
      "Võtke kinni see põrgukoer!"
      "Sai pisut müratud..."
      "Mu laegas, mu mõõk, mu kübar...."
      "Mehed, teie hobused põlevad!"
1x "Okkaline saab olema sinu tee püha tõe juurde"
      "Vaba mees ei pidanud ju tapma?"
      "Püha Birgitta on mulle ennast ilmutanud"
      "See küll jumala loom ei ole"
       "Küünlad pühade õdede jaoks"
       "Aidaku meid jumal!"
       "Sinu jõud ja võim on sinu vangitorn"
       "Tal on täna laulatus...."
        "Mis meist saab?"
        "See ka mõni patt!"
        "Pühad õed, mis teil seal vankris on?"
        "Mehed, Tallinn pole enam kaugel!"
        "Neli hobusepikkust!"
        "Kas me oleme ikka õigel teel?"
        "Sa oled mulle lapsest saati vastik olnud!"
        "Priiuse rüütel"
        "Kes sa oled? Röövel, salakuulaja, mässaja?"
        "Agnest pühitsetakse nunnaks!"

1 comment:

notsu said...

"Õnne 13" on jälle meemivabrikuks muutunud (vt tvitterist kontot "Kontekstivaba Õnne 13").