Pidu hakkab
siin vaikselt läbi saama: täna on reisi viimane päev (tehniliselt võttes on
muidugi viimane päev homme, aga see on sisustatud lihtsalt tagasitulekuga).
Planeeritud oli see täieliku puhkepäevana – ühegi atraktsiooni külastamist
nimekirjas polnud ja kes tahab, see logeleb rannas, kes tahab vaatab linnas
ringi jne.
Kuna meie
giid oli poetanud vihje, et meist ca 7 km kaugusel asub huvitava nime ja
ajalooga linnake Aigues-Mortes. Kuna ilm ja ilmateade tundusid ideaalsed,
leidsime, et parim viis sinna minna on jalgrattaga. Õnneks oli laenutus kohe
hotelli kõrval ja transpordivahendi soetamine osutus imelihtsaks. Maarja sai
veel saksa keeltki harjutada, kuigi me ilmselt oleksime selle asja joonde
ajanud ka prantsuse või inglise keeles, küsis sealne tööline, et kas me saksat
räägime – ja oligi ühine keel leitud. Mina noogutasin lihtsalt pead kaasa (kuigi
üllataval kombel sain ma täitsa aru, millest nad rääkisid). Ainuke ebameeldiv
asi oli, et ma pidin sõitma naistekaga, mis oleks võinud olla natu-natukene suurem,
aga 7km siledat maad sellega läbida ei olnud ka eriline probleem.
Rattatee oli
ülihea asfaldiga, sile ja sirge, ning käis läbi looduskauni koha – ehk siis
vasakul küljel (minnes) oli mingi järvelaadne asi, paremal pool aga kanal,
mille taga asusid soolatasandikud ja kus võis näha aukartustäratavalt suuri
soolakuhilaid. Järv kubises lindudest, muuhulgas pidas seal laata parv
flamingosid ning tsikaadid siristasid täiega.
Aigues-Mortes
(mis pidi kohalikus murdes tulema sõnapaarist „Surnud vesi“) oli küll
sadamalinnana juba keskajal kaubanduslikult läbikukkunud ettevõtmine: sadam
kippus ummistuma, kaubapunktina jäi ta ikkagi Nimes’i ja Toulouse’i eelsadamaks
ja elu natuke kiratses; kuid poliitiliselt oli tegemist väga olulise asjaga.
Nimelt oli see esimene koht, kus Prantsuse kuningriigi piirid jõudsid Vahemere
äärde. Toimus see aastal 1248 (samal aastal, mil Tallinn sai linnaõiguse), kui
kuningas Louis IX Püha hankis selle maatüki, et püsti panna sadam, mille kaudu
ristisõdadesse purjetada. Kuna teadupärast üks kord reha otsa astuda on selgelt
liiga vähe, võttis ta sama asja ette ka aastal 1270, kus lõpuks sai koolera,
mille kätte ta kooles, aga mitte enne, kui oli siia piraka torni püsti pannud,
mille külge tehti lõpuks kindlus. Edasi oli Aigues-Mortes kõigepealt oluline
kohana, kus Templiordu rüütleid vangis hoiti ja paar sajandit hiljem
hugenottide kantsina. Lõuna-Prantsusmaa see ala, kus varem oli olnud tegev
katarite liikumine, oli ka protestantismi tekkimisel väga aldis olema usklikum
kui paavst ise ja see paavstile koos tema kildkonnaga (ennekõike Hispaania
kuningakoda) see teadagi väga ei meeldinud – ilmselgelt rahakoti pihta oli hoop
liiga valus. Prantsusmaal peeti sajandi lõpuni maha vähemalt 8 ususõda ja asi
rauges alles siis, kui troonile sai Navarra Henri (Prantsuse kuningana Henri
IV), kes sünnilt hugenotina jõudis tõdemusele, et „Pariis väärib missat!“ ja
vahetas usku, ning andis välja Nantes’i edikti, millega määras kindlaks linnad,
kus hugenottidel on omad privileegid. Ning nende linnade sekka (mida oli
kümmekond) sattus ka Aigues-Mortes. Paraku järgnevate valitsejate Louis XIII (või
pigem tema kardinal Richelieu) ja Louis XIV jaoks sõnamurdmine probleem ei
olnud ja hugenottide kiusamine taastus ning kestis põhimõtteliselt Prantsuse
Revolutsioonini – reaalselt ilmselt kauemgi. Ning neile tuli loodud pirakas
loss kasuks selles suhtes, et sinna andis vangi panna palju inimesi, kes
uskusid küll sama jumalat, aga natuke „valel“ moel, seega sai
sellest suurim vangla protestantide jaoks. Mingi hetk hakati kinnipeetavate
hulka küll vähendama ja peeti kinni vaid tähtsamaid, vähemtähtsamate puhul
saadeti mehed galeeriorjusse ja naised asumaadesse, kus nad pandi vägisi
abiellu korralike usklikega.
|
Mälestuskivi hugenottidele |
|
Maarja ühel linnuse põhjakülje käigul |
|
Katsetused panoraamiga - põhimõtteliselt võiks olla kogu linnuse müür pildil |
|
Müüri juures oli autokaravanide peatuspaik - ja neid oli seal päris palju. Tegelikult see idee - autokaravaniga Lõuna-Prantsusmaal puhata - tundub üliheana |
|
Pilt müürilt soolaväljadele |
Tänapäeval
on kindlus säilinud (või restaureeritud?) põhimõtteliselt täisformaadis: olemas
on terviklik linnamüür – okei, sinna on tehtud liikluse hõlbustamiseks
allapoole avausi, mida esialgu ette polnud nähtud, seega sai teha ca 1,5
kilomeetrise ringretke müürikäigu peal. Käigule jäävaid torne kasutati
muuseumisaalidena, kus siis valgustati lisaks kohalikule linnale ka laiemalt
selliseid teemasid nagu Louis Püha, reformatsioon, ususõjad, Kamisaaride sõda,
naiste roll prantsuse protestantismis jms. Ühesõnaga me kulutasime linna peal
kokku umbes 5 tundi (koos söögi ja poerehaga) ning siis vurasime koju tagasi.
Mis siin salata, selline turistitamise viis meeldis mulle siiski natuke rohkem
kui senine „palju ristikesi erinevate – kuigi ülivingete – vaatamisväärsuste juures“,
nii et jäin tänase päevaga väga rahule. Samuti oli väga mõnus pärast pikka
pausi taas jalgrattaga sõita.
|
Vaade linnuse kõige imposantsemale tornile |
|
Ja vaade torni tipust linna läbivale kanalile |
Õhtu
lõpetuseks tegime väikese poetuuri le Grau-du-Roi’s (ahjaa, saime Aigues-Mortes’is
teada, et „grau“ tähendab looduslikku kanalit, äkki eestikeelne vaste oleks „väil“?)
ja õhtu lõpetasime crepi ja jäätisega. Lõpuks võtsin julguse kokku ja proovisin
ära ererohelise kaktuse-piprajäätise. Kiidan seda ja julgen kõigile soovitada,
aga hoiatan, et kuigi tegemist oli kahtlemata magustoiduga ja ta oli mõnusalt
värskendavalt hapu, oli see ka tõesti vürtsikas, pärast suulagi õhetas. Nii et
kui kellelgi tuleb tahtmine seda proovida, soovitan teiseks kuuliks võtta
midagi mahedat. Mul vedas, leidsin, et tahan proovida ka litšijäätist, ja see
sobis üsna hästi.
Homme
alustame minekut hotellist kell pool seitse hommikul ja kogu päeva teema on „pikk
tee kodumaale“, seega ilmselt võib selle reisikirja lõppenuks lugeda. Võib-olla
siiski teen mingi kokkuvõtva postituse, aga see läheb lahtrisse „kui viitsin“ –
ja teadagi, kuidas mul viitsimisega lood on.
2 comments:
Aitäh, väga tore reisikiri! Karavaniga Lõuna-Prantsusmaa ja Itaalia tuur on minu jaoks ka asi, mis tuleks lähiaastatel ette võtta! Ja jalgrattad saab peale pakkida
Tuul, see kõlab suurepärase ideena! :)
Post a Comment