Kuna ma ei armasta lühikesi postitusi kirjutada, aga pikkade kirjutamiseks sageli puudub aeg, siis plogin ma üsna harva ning kui ma seda teen, on tulemuseks paras mammut. Äkki edaspidi asi paraneb (ma olen kuidagi oma tegemistega järje peale jõudnud), aga tänane mammut on siis selline:
Eile toimus Tallinnas
PISA 2018 tulemuste avalik presentatsioon, kuhu oli kohale kutsutud
ka koolide esindajad - ma ei tea, kas kõigi, või nende koolide, mis
valimis olid. Algselt pidi meilt sinna minema direktor, aga juhtus
nii, et üleeile laekus mulle küsimus, et kas ma ise ei tahaks minna
– ja kuna ma olin juba enne vaadanud, et asi on huvitav, haarasin
sellest ettepanekust kinni ja vurasin Tallinnasse.
Teadupärast on
viimased paar päeva kogu ajakirjandus olnud täis eufooriat Eesti
tulemuste üle PISA testis. Minus pigem tekitas see teatavat muret,
mida võib kokku võtta järgmiste märksõnadega:
A) "Kui Eesti
haridus on maailma tipus, siis kui hull see mujal maailmas on?"
(alus siis kokkupuuted "keskmise õpilase silmaringi ja
õppimisharjumustega" – nii oma kogemusest kui ka kolleegide
muljetest, mis ulatub ülikooli tasemele välja; ning käibetõed
selle kohta, kuidas õpilaste süvenemis, lugemis ja
pingutamisoskused aasta-aastalt kuhtuvad. Ma usun neid.)
B) "Kui
käegakatsutavad tulemused on niivõrd head, siis on
haridusministeeriumil olemas argument, et väita nagu oleks Eesti
koolisüsteemis kõik kõige paremas korras, ning asjad liiguvad
õiges suunas (varem me pole ju Euroopa esimesed olnud), ning seega
panna kalevi alla reaalsete probleemidega tegelemise.
Etteruttavalt võin
öelda, et esimesele küsimuse kohta ütles üks ettekandja kuldsed
sõnad, tuletades meelde soomlaste kommentaari paarteist aastat
tagasi: "Kui PISA ei oleks, ei saaks keegi aru, et meil on hea
haridus!".
Teise puhul tundub
mulle küll, et kaasnevas eufoorias ei ole lootagi, et kuidagi
õpetajate elu lihtsamaks tegema hakatakse, vaid jätkatakse "kiida
lolli, loll pingutab end lõhki" taktikaga. Mis iseenesest on
kahtlemata ministeeriumi vaatevinklist ratsionaalne, kuigi pikas
perspektiivis mitte väga jätkusuutlik.
Nii, aga räägitust
minupoolne kokkuvõte, ehk siis see, mis mulle silma-kõrva jäi,
võimalik, et ettekandjad ise oleks tahtnud rõhutada mingeid muid
aspekte:
1. Minister Repsi
tervituskõne.
Ilus ja ümmargune,
kantud tulemustest ja et "kogu maailm tuleb küsima, kuidas me
oleme saavutanud selle, et õpetajad suudavad oma tööd nii hästi
ja professionaalselt teha". Ta tegelikult ütles ka paar
mõistlikku asja: esikohal peesitada on mõnus, aga see ei tähenda,
et kitsaskohtadega ei tuleks tegeleda; ning tuleks vaadata teisi, kes
on võib-olla põrunud (pärastisest ilmnes et silmas peeti
tõenäoliselt ennekõike Soomet), ehk jääb endal mõni lollus
tegemata.
Eraldi märkusena
lisaks ma, et ma saan nüüd aru küll, kuidas ta ministriks võis
sattuda, kohapeal tundus ta jutt märksa mõistuspärasemana kui see
must-valgel paberile panduna enamasti välja näeb ja ta ise palju
karismaatilisem kui meedia vahendusel. Aga noh, pidupäeval
ebameeldivaist teemadest ju rääkima ei pea.
2. Üldtutvustus –
Gunda Tire, PISA koordinaator
Andis lihtsalt väikese
üldülevaate valimist, tagasisidestamisest ja presenteerimisest.
Temalt tuligi see ülalmainitud Soome võrdlus. Koolide edetabelit
oodata ei ole, sest tegu on süsteemiuuringuga, kuid ilmselt on uue
aasta algul võimalik saada koolidele anonüümne tagasiside kooli
kui terviku kohta. "Kui kooli asukoht tabelis meeldib, pange
Facebooki, kui ei meeldi, pange sahtlisse!".
Ja teine tore
mõttetera: "PISA tulemustega tekib küsimus, kuidas seda
presenteerida, sest eestlastele midagi positiivset presenteerida on
raske!" (siin tulen ilmselgelt mängu mina...).
3. Lugemistulemused –
Helin Puksand (TÜ emakeeleõpetuse dotsent)
Eesti tulemuste taga on
ennekõike see, et tüdrukud loevad hästi, palju paremini kui
poisid; eestikeelsed õpilased loevad üldiselt palju paremini kui
venekeelsed; linnas loetakse paremini kui maal, aga vahe pole väga
suur, piirkondadest on eesotsas Saaremaa ja Läänemaa (kusjuures
sama oli ka muudes kategooriates), tulemused olid paremadki kui
Tallinnal ja Tartul.
Mida peetakse edu
põhjuseks: tervikteoste käsitlemist kirjandustundides (maailmas
üldiselt piirdutakse katketega) ning propageerivaid üritusi –
näiteks tüdrukute seas on lugemine hobina kasvanud. Samas 37%
poistest arvab, et lugemine on ajaraiskamine. Eks see paistab ka
tulemustest välja. Kuidas see korrelatsioon käivitub, et kas asi
saab alguse sellest, et lugemishobi aitab teksti paremini mõista või
hoopis lugemisoskused aitavad lugemist hobiks teha, on ebaselge, aga
jah – küsimused olid ka lugemisharjumuste kohta, ning
korrelatsioon, kes luges sagedamini sai parema tulemuse, oli ilmne.
Isegi need, kes lugesid oma lõbuks ainult kuni 30 minutit päevas,
said palju paremaid tulemusi kui need, kes üldse vabatahtlikult ei
loe.
Muud seosed: paberil
lugemine tõstab tulemusi – välja toodud arvud olid selles suhtes
huvitavad, et kui õpilane väitis, et ta loeb peamiselt paberil, oli
ta skoor keskmiselt 560; peamiselt digiseades sai keskmiselt 500 ning
kui hinnanguliselt umbes võrdselt mõlemat, siis 530 – ehk siis
arvud on nii ilusa sammuga, et näevad välja nagu ekstra valitud.
Miks see nii on, arvas ettekandja, et paberraamatuga on mugavam
navigeerida – lehitsemine, et tagasi tulla mingi asja juurde (või
ette piiluda) toimib lihtsalt; digiseadmes see nii pole.
4. Matemaatikatulemused
– Tiit Lepmann (TÜ matemaatika emeriitdotsent)
Tõi välja, et isegi
matemaatika peab siiski tegelema kohati ka reaalsete teadmistega –
"kui me räägime seoste leidmisest, siis mille vahel?"
Lahkas Eesti tulemusi läbi ajaloolise perspektiivi ja tõi välja,
et tulemuste hüpe leidis aset enne 2012. aastat, kui koolitati
didaktikuid, et matemaatikasse tuleks rohkem rakenduslikke oskusi.
Matemaatikas on
üldiselt poiste tase kõrgem kui tüdrukutel, seda teravama tipu
pealt (nõrkade hulk on suht sama), tegelikult sarnane tendents on
kõigis arenenud riikides. Soomlased olevat aastaid võidelnud, et
saada tüdrukute skoorid võrreldavad poiste omaga – aga vaadates
nende tulemuste progressiooni, tekib küsimus, kas see on midagi,
millega tuleks tegeleda (2006 oli Soome 2. kohal, 2018 16. kohal ja
skoor on langenud 548 → 507).
Eesti- ja venekeelsete
taseme vahe on endiselt väga suur, aga see on vähenemas. Venekeelne
õpilane on keskmiselt saanud sama tulemuse sõltumata sellest, kas
õpib eesti- või venekeelses koolis.
Millised on seotud
parameetrid, mis aitavad saada head tulemust:
- Kodus: vanemate
haridustase ja õppimise toetamine
- Koolis: 5-6 tundi
matemaatikat nädalas, õpilaste konkurentsi tähtsustamine, suurem
kaasatus kollektiivi
- Isiku tasandil:
suurem motiveeritus probleemi mõista, mitte lahendus leida;
eneseusk, julgus soperdada ja õigus eksida.
5. Loodusteaduste
tulemused – Imbi Henno (HTMi üldharidusosakonna peaekspert)
Ettekannet alustas
proua minu hinnangul väga suure ämbriga – slaidile oli uhkelt
kirjutatud, et Eesti õpilased on anglo-ameerika kultuuriruumis
edukaimad...
Muidu oli selline
ümmargune ülevaade, korduvalt tsiteeris kõrvalepõigetena Andreas
Schleicheri raamatut "World Class". Leidis, et 12 aasta
jooksul on tulemused olnud pigem stagneerunud (matemaatika ja
lugemisoskusega on pigem paremaks läinud); ainuke kategooria, kus on
toimunud areng, on eesti õppekeelega tüdrukud. Baastase on väga
hea, alasooritajaid väga vähe (ehk siis "Eesti edu taga on
see, et õpetajad õpetavad ja õpilased õpivad"), aga
murettekitavalt vähe on tipptasemele jõudjaid.
Tõi tulemuste pealt
välja huvitava fakti, et kuigi venekeelsete õpilaste tulemused on
ka siin nõrgemad kui eestikeelsetega, siis võrreldes Venemaa
tulemustega võime öelda, et Eestis on parim venekeelne kool
maailmas.
6. Vestlusring
"lugemine teeb inimese täisväärtuslikuks". Osalejad:
Christina Kiik (TIKi õpilane), Helin Puksand (TÜ dotsent), Jan Kaus
(kirjanik, TLÜ loovkirjutamise rektor), Karl Pütsepp (Raatuse kooli
õpetaja), Tuuli Jõesaar (EPL ajakirjanik), Urmas Viilma (luteriusu
peapiiskop).
Minupoolsed nopped ja
koondamised:
*Sorav lugemisoskus on
hädavajalik – kui oskus on madal, siis laps ei saa tunda naudingut
ja ei loe.
*Koolide kohustuslik
kirjandus: vajalik, et tekitada huvi, on šansse, et laps võib
midagi muud juurde lugeda – samas võiks olla äkki veidi rohkem
valikuvabadust õpilase jaoks. Tähtis on, et lugemiskontrollile
midagi lisanduks – lugemine peab olema protsess (arutamine "kes
ütles, miks ütles, mida ma arvan sellest, et ta nii ütles").
*Ilukirjanduse lugejate
tulemused on paremad, sest see on rammusam vaimutoit. See õpetab
lugema mitte ainult teksti vaid ka konteksti, võtma teisi inimesi
sama reaalselt ja tõsiselt kui iseennast. Samuti aitab see
analüüsida muuhulgas ka enda reaktsioone. "Hea raamat jääb
alati põhimõtteliselt pooleli, sest sa oled sunnitud selle juurde
pidevalt tagasi tulema".
*Lugemisharjumus algab
kodust ja vanemate eeskujust – kui laps näeb, et see on vanemate
jaoks meelelahutus, siis ei võta ta seda ainult kui rasket tööd.
Mõnikord tuleb ette näidata positiivset rutiini – alustades
ettelugemisest ja siis lasta juba ise. Tähtsaim on huvi ja nauding.
*Kriitilist mõtlemist
(pm. allikakriitikat) on vaja mõelda, et lapsed infopaljususes
säilitaksid skeptitsismi. Samas hetkel on pigem murekoht vanemad,
kes tulevad ajastust, kus kirjasõna võeti tõsisemalt (sageli küll
parteilist vahtu kõrvale lükates) – ja nende lapsed ei pruugi
kahtlemisoskust külge saada.
*Eesti keele õpetaja
on kohati nagu võõrkeeleõpetaja, sest sõnavara on pidevalt vaja
arendada. Seotud sellega, et sageli eelistavad noored mitte ainult
ingliskeelseid originaale, vaid ka ingliskeelseid tõlkeid
eestikeelsetele tõlgetele: argumentideks siis valik, hind. Seega
sõnavara kängub.
*Huvi säilitamiseks
oleks vaja rohkem sõnumit, et see on oluline (meedias kajastamine);
isiklik eeskuju (et lapsed näevad, et loetaksegi); kättesaadavus.
7. Eesti õpilaste
heaolu ja õppimisega seotud hoiakud – Gerli Silm (TÜ)
PISA testide juurde
esitati küsimusi ka õpilaste hoiakute kohta – mida nad tunnevad
(heaolu) ja mida nad mõtlevad (enesetõhusus).
Üldiselt on keskmine
õpilane keskmiselt rahul – rahulolu ei ole küll maailma tipus
nagu objektiivsed tulemused, aga ei saa ka öelda, et nad on õnnetud.
Rohkem on eluoluga
rahul pigem poisid ja pigem sotsiaalmajanduslikult paremal järjel
olijad. Tüdrukud raporteerisid rohkem nii negatiivseid kui
positiivseid tundeid, suurim vahe oli kurbustunde raporteerimisel (66
vs 37%); vaestel oli vähem positiivseid tundeid ja rohkem kurbust.
Suurim üksikfaktor, mis oli korrelatsioonis rahulolutundega oli
kuuluvustunde tajumine koolis; suurim negatiivne faktor tajutav
kiusamine. Samuti selgus, et internetis viibimine on seostatav
kurbuse ja õnnetu olekuga: need, kes on netis rohkem, et tunne end
nii hästi kui vähem viibijad. Samas on ebaselge, kumba pidi see
seos on.
Lugemistestis tuli
välja selline korrelatsioonid, et parim tulemus oli neil, kes olid
mõõdukal rahulolevad. Kui inimesed olid õnnetud või liiga rahul,
siis nende tulemused langesid.
Mis puutub
enesetõhususse ja edenemismõtteviisis, siis Eestis on
läbikukkumishirm suhteliselt väike (tüdrukuil kõrgem) ja
enesetõhusus (usk oma suutlikkusse) suht kõrge, aga taas on
korrelatsioon selline, et parema taustaga õpilastel on see parem,
samuti luges keeletaust.
Läbikukkumishirm aitas
lugemistestis saada paremaid tulemusi, kuid sellega oli seotud suurem
rahulolematus eluga üldiselt.
Edenemismõtteviis (ma
saan ennast arendada!) on Eesti õpilastel 77%-l – ja selle
seltskonna tulemused olid ka paremad.
Uuriti ka seda, kui
palju õpilased ise hindasid, palju nad PISA testis pingutasid, see
oli Eesti õpilaste puhul veidike üle OECD keskmise. Raporteeritud
pingutus ja testi tulemus olid seoses, kuid nõrgalt.
8. Kuidas Eesti lapsed
ennast koolis tunnevad – Karin Täht (TÜ)
Võrreldes teiste
arenenud riikidega suht-koht keskmiselt, erinevused olid nii
positiivses kui negatiivses võtmes üsna väikesed (suurim
üksikerinevus oli, et distsipliini hinnati paremaks). Koolide puhul
igasuguste faktorite tajumine kõikus tugevalt üles-alla – seega
ei saa suuri ja väikeseid koole lahterdada suuruse järgi, vaid
selle järgi, mis seal ikkagi sees toimub, seega on koolil endal väga
palju ära teha, et õpilased end hästi tajuksid.
Kui õpetaja on
entusiastlik, siis tajuvad õpilased, et neid toetatakse ja see aitab
kaasa ka kooli kuuluvuse tundega; need keda kiusatakse, ühtekuuluvust
ei tunne. Nende kahe faktori (õpetaja entusiasm ja koolikiusamine)
tajumises ongi väga suured erinevused koolide vahel ja ka keeliti.
Nagu tavaliselt siis
kõrgema staatuse ja eesti emakeelega õpilased tunnevad end koolis
palju paremini.
Korrelatsioon
tulemustega oli selline, et parema koolikliimaga koolides olid ka
paremad funktsionaalse lugemise tulemused. Kõige rohkem mõjutas
heade tulemuste saamist sotsiaal-majanduslik staatus, halbasid
tulemusi puudumised, hilinemised ja kiusamise tajumine (taas muidugi
ei tea, kumba pidi see ring käivitus).
9. Kas nutt taskus teeb
nutikaks? - Birgy Lorenz (TTÜ)
Uuriti ka laste
nutiharjumusi ning IT vahendite kasutamist tundides.
Praeguseks on need
vahendid juba üldkasutatavad, aga ei pruugi jõuda alati kõigi
õpilasteni, või kui, siis mitte parimal moel.
Üldiselt leiti, et
õpetaja, eriti õpetajaga koos asjade tegemine on oluline:
"digiülesanne kodutööks" lähenemine ei toimi, sest
lapsed omapea tegelevad pigem meelelahutusega ja seega ei saa neid
omapea netti lükata – tulemused ei ole head. Toimivad asjad siis,
kui nad sotsiaalmeedias üritavad koos asju teha, aga need, kes üksi
jäetakse, kipuvad hätta jääma. Üldiselt siiski on lapsed väga
passiivsed, koolitööde jaoks pigem ei surfata, lahendeid ei panda
üles veebikülgedele jms (ettekandja tõstatas küsimuse, et kas me
õpetame klikkijaid või arendajaid, ja arvas et pigem tundub, et
klikkijaid)
Koolid peaksid hoolt
kandma, et oleks olemas netiühendus (sageli ei pruugi kooli Wifi
"välja vedada"); et lapsed oleks haridusliku sisuga; et
lastel oleks vajalikud pädevused ülesande tegemiseks ja et tehnika
oleks ka töökorras (mitte ei sõltuks laste varustusest).
Rääkida võib
nutilõhest: mõnedel õpilastel ei ole juurdepääsu internetile,
seega ka vajalikke oskusi. 82% õpilastest leiab, et internet on küll
hea allikas – aga seda leiavad peamiselt need, kellel on head
tulemused. Kellel ei lähe ka muidu hästi, ei leia netist infot üles
ja info pole neile ka väärtuslik..
Nutisõltuvuse puhul:
kui õpilane on tööpäeval 4+ või nädalavahetusel 6+ tundi netis,
siis on see murekoht, kuna tulemused kipuvad neil olema kehvad.
Samuti kipuvad netti pigem need, kes on õnnetud või nõrgad –
akadeemiliselt võimekad sinna väga ei kipu. Tundub, et netis
jagavad sisu need, kellel on muidugi midagi "viga" – või
siis vajadus tähelepanu järgi, kuid puuduvad oskused ja võimekus
saada seda muul moel, kui netis "möllates".
10. vestlusring
"õnnelikuks teeb lapsepõlve see, kui on keegi, kes sinust
hoolib" – Urmo Uiboleht (Koolijuhtide ühenduse esimees), Ene
Nobel (Viljandi RG), Kristiina Tukk (FCR Media AS tegevjuht), Marcus
Ehasoo (Õpilasesinduste Liidu juhatuse esimees), Eve Eisenschmidt
(TLÜ koolikorraldus), Maie Kitsing (HTMi välishindamine)
Minu nopped ja
kokkuvõtted:
* Väikse lapse õnn on
vedamise asi: väga palju loeb esimene klassijuhataja. Tähtis on
julgustav ja positiivne tagasiside, mis ei annaks hinnanguid ega
sildistaks last. Laps tuleb kodust kooli oma väärtustega ja õpetaja
peab olema selline, kes suudab vastu võtta ja turvatunde tekitada ka
lapsel, kellel on teistsugused väärtused. Parim motivaator on
õnnestumise kogemus.
Selle, kas koolis on
hea olla, tunnevad ära ka õpilased, see algab juba sellest, kas nad
võivad koolis olla ja kuidas nad tunnevad end õpilaste ja
õpetajatega suheldes.
Õpilased panevad
õpetajate kannatuse sageli küll proovile, aga tihti on sellel palju
sügavam põhjus, enamasti kodu.
* Miks rahulolu on
madalam kui tulemused: nii õpilased kui õpetajad on närvilised,
kuna ei ole teada "mis juhtuma hakkab". Sageli pole
eksimisõigust ei koolijuhil (Kiviõli) ega õpetajal (lastevanemate
surve), see pärsib katsetamisjulgust – ja kui õpetajal seda pole,
siis see kandub edasi õpilastele
Kui õhkkond pole hea,
pole inimestel motivatsiooni õppida või töötada – aga ühiskond
ei ole haridusele järgi tulnud, kõik, eriti lapsevanemad, on oma
arust eksperdid ja ei lase õpetajal oma tööd teha.
*Õpetajate ja õpilaste
rahulolu tuleb käsitleda koos (siin olid eriarvamused, kummast asi
alguse saab, aga konsensus, et need mõjutavad kõiki). Suvi ei peaks
õpetaja jaoks olema see "aeg, kus me puhkame närve".
Saabuva õpetajate puuduse ja õppeprotsessi laienemise kontekstis
võib eeldada, et kool muutub avatumaks, kaasatakse lapsevanemaid,
asutusi, õppekohti, konkreetseid kursuse andjaid.
*Õpetajate rahulolu
mõjutab pigem vaimne ja emotsionaalne kurnamine: kontaktide hulk,
mis õpilasega kaasa tuleb (pere, vanavanemad, kärgpere probleemid
jms) on suur ja väsitab õpetajat. Kui Eesti edu üks pant on toetav
hindamine, siis ka see on energiamahukas.
*Suund on kooli
autonoomia ja kaasamise suurendamist (vastandina kontrollile ja
segregatsioonile). HTMi esindaja väitis, et Eesti kool on juba
maailmas üks autonoomsemaid, aga tuleb arvestada, et eksperimentides
ei tohi kannatada laps.
*Mis võimalusi on
koolil päriselus, et last motiveerida: emotsionaalne tugi ja
turvatunne (aga samas, kas see on lisaülesanne ja kas see kajastub
tööaja arvestuses ja palgas?). Inimesed ei mäleta kunagi, mida sa
ütlesid, kuid jätavad meelde, mida nad tundsid.
Mis eristab head
õpetajat keskmisest õpetajast on oskus küsida suurepäraseid
küsimusi: mis äratavad uudishimu, tekitavad mõtteid ja panevad
kaasa mõtlema.
*Kuidas parandada
heaolutunnet: Eesti laps ei saa koolis olla õnnelikum kui
täiskasvanu väljaspool. Kõik rahuloluküsimused näitavad, et
eestlaslikult jäetakse alati ruumi. Hea oleks kui õppeprotsess
näeks välja nagu korteris remondi tegemine: sul on eesmärk,
probleem, oskused ja vahendid, sa lähened asjale metoodiliselt ja
kui asi on valmis, siis hindad, kas tulemus on rõõmustav, või
tuleb minna uuele ringile. Kaunite ja uhkete struktuuride asemel
rohkem pragmaatilist lähenemist. Muutusi ei tohi karta ja vältida,
vaid neid tuleb selgitada ja kommunikeerida, et suurendada kaasamist.
Rohkem selgitada koolisiseseid protsesse. Hea oleks, kui inimesed
võiksid teistele esitada küsimusi, eriti küsimust "Miks?"
ja teine pool ei võtaks seda rünnakuna, vaid võimalusena seletada
ja argumenteerida.
* Õpetaja õpetab last
ka siis, kui ta astub kooliuksest välja. Üle tuleb saada
stereotüübist, et õpetaja ja õpilane on vaenlased, tegelikult
võiks teha probleemide puhul koostööd ja dialoogi ning näiteks
pöörduda ühiselt juhtkonna poole. Eesmärk peaks olema, et
õpetajad päriselt tahaksid seda tööd teha, mitte lihtsalt ei
teeks.
11. Vastuvõtt.
Suupisted olid head.
5 comments:
See neti demoniseerimine - et välja tulid seosed, ei muuda, et neid tõlgendatakse kitsalt - on saatanast.
Päriselt.
Tänapäeval on nett nagu minu ajal raamatud - ja oma tütre pealt näen, et see võib olla suures osas otsene seos ehk ta LOEBKI netist. Mangasid peamiselt, aga siiski =)
Ehk siis mu arust saaks õnnelik ja õnnetu olemise, netis olemise ja raamatulugemise vahele tõmmata ka hoopis teistsuguseid seoseid. Mitte mingi valemiga ei pane mind uskuma, et nett teeb õnnetuks või et netis on õnnetud, ma arvan, et palju netis on introvertsemad ja sellega ei viitsi jännata ekstravertsemad inimesed.
Vaidlemata vastu ei sulle ega uuringutele:
Uuringud tegelevad KESKMISEGA.
Inimestel on probleeme ebasovivate järeldustega nõustumisel, kuna nad näevad üht suur erandit- TEMA ISE!
Kogemused õpetajana: keskmmine jobu netis tegeleb jobutamisega. Aga netis on ka tüüpe, kes jagavad õpetajaga ajaloolisi meeme jms. ning ma olen täiega uhke oma õpilaste üle, kes on tuvastanud, et nett on see keskkond, kus leida kontakt õpetajaga.
Seega mõtle, kas see, mida laps teeb netis on progressiivne või ei - ja seega tee järeldused konkreetse juhtumi pealt.
Ja kui sinu konkreetsed juhtumid ei vasta keskmisele, siis ela oma elu rahulikult edasi, midagei ei juhtunud.
Vabandan kirjavigade pärast, aga ei viitsi neid parandada. :)
Minu kui peatselt uuesti (seekord lapsevanemana) kooliellu sukelduja jaoks mõtlemapanev lugemine. Aitäh!
Aitäh kirjutamast!
Post a Comment